Coronalessen voor plusklasleerlingen

Illustratie: Colin Kouffeld, meer werk van hem vind je op Instagram

Mijn zus, leerkracht op een basisschool, vroeg me gisteren om tips voor de coördinator hoogbegaafdheid op haar school. Welke extra stof kan zij de plusklasleerlingen in deze tijd aanbieden? Ik gaf haar het advies niet te focussen op extra cognitief werk, maar op de gevoelsmatige kant, vanuit het zijnsluik van prof. dr. Tessa Kieboom. Hieronder deel ik het advies dat ik aan mijn zus gaf, voor anderen die kinderen willen helpen betekenis te geven aan wat er gebeurt.

Webinar voor ouders

Vorige week hield Tessa Kieboom een webinar voor zowel ouders als leerkrachten. Deel deze met de ouders van de HB-kinderen. In deze video geven Kieboom en haar collega nog een follow up.

Richt je op het zijnsluik

Leg de focus niet op het leren maar op wat Tessa Kieboom het Zijnsluik noemt. Met name de hoogsensitieve kant is belangrijk in onzekere tijden. 

Zijnsluik van Tessa Kieboom

Maak een afspraak om een uur online te gaan met de HB’ers. Vraag ze naar hun ervaringen, gevoelens, angsten van de afgelopen tijd. Laat ze op elkaar reageren, geef ze allemaal even het woord.

Vraag aan het einde of ze het fijn vonden om zo even met elkaar te praten. En stel voor om dit een of twee keer per week te doen. 

Vraag daarna pas of ze iets nodig hebben en kijk of school daar in kan voorzien.

Vervolg met Dabrowski 

Voor een volgende bijeenkomst laat je ze nadenken over wat de voordelen kunnen zijn van een crisis als deze. Misschien kunnen ze dat opschrijven of tekenen of knutselen, filmen, collages maken.

Bereid je op deze opdracht voor door de theorie van Dabrowski door te nemen. Die wordt het uitgangspunt van deze bijeenkomst. Je leert ze om niet te verdrinken in de nadelen en zorgen, maar om er overheen te kijken.

Neem goed de tijd om ieders uitkomst te bekijken, ze er over te laten vertellen en anderen te laten reageren. Misschien in tweetallen laten doen, daar kun je zelf vast goede werkvormen bij bedenken. Misschien willen de leerlingen hun overdenkingen wel delen, met school, op social media. Het kan een verrassende kijk opleveren en anderen inspireren.

Cirkels van invloed en betrokkenheid

Nog een mooi uitgangspunt voor een bijeenkomst zijn de cirkels van invloed en betrokkenheid (Stephen Covey). Bekijk hiervoor dit filmpje maar er zijn vast ook filmpjes te vinden die voor kinderen gemaakt zijn.

Cirkels van betrokkenheid en invloed van Stephen Covey (illustratie: Madelief Vos)

De cirkel van betrokkenheid is vaak heel groot en kan ervoor zorgen dat kinderen verlamd raken. Je kunt nu eenmaal niet het virus wegjagen of mensen die hun baan verliezen geld geven. Je cirkel van invloed is weliswaar veel kleiner, maar het is wel heel waardevol als je zelf wat kunt doen. Het gaat dan om dingen als iets moois maken voor een eenzame buurvrouw, videobellen met opa en oma. Laat ze verzinnen wat ze wel kunnen doen aan de hand van de cirkels.

Gebruik de levenslessen van Feli-X

Bij Novilo volg ik de colleges Positieve Psychologie van Heleen Lordens en Stephanie Schriek. Zij hebben met Novilo een levensleschallenge opgezet: iedere week delen ze een les. Je kunt je hier gratis abonneren op hun levenslessen. In Coronatijd worden er dagelijks lessen gedeeld via social media. Ik volg ze op Linked In bij Novilo Opleidingen.